A gyerekek nagyon alkalmazkodóak és gyorsan tanulnak. Azonban idegrendszerük, csontjaik, észlelésük lassan fejlődik. Szülői felelősség, hogy ne a divat és a kortárs gyerekek, hanem valódi szükségletei szerint támogassuk fejlődésüket, és óvjuk egészségüket. Így szemük egészségét is.
A szabad mozgás
Többen esküsznek a korai tanítás tévénézős módszerére: nézi és fejlődik. Mivel igen sokfélék vagyunk, bizonyára akad, akinek ez az üdvözítő megoldás. Elterjedtebb azonban az a nézet, hogy a korai időszakban a gyerekek agya nagymozgásokkal fejleszthető.
Eredményesebb és egészségesebb lehet az a gyermek, aki több időt tölt szabad levegőn. Az egészen pici – de még a nagyobb is – hempereghet, négykézláb mászhat, játszhat a fűben, kergetőzhet, bújócskázhat stb. A világ felfedezésének ez a módja több érzékszervet „mozgat meg”, mint a tévé.
Lent-fönt, előre-hátra
Megismeri lurkó a lent-fönt, a fény-árnyék élményét. Az agy és a szem számára erre a többdimenziós befogadásra van szükség. A síkképernyős monitor, de a megérinthetetlen 3D-s szemüveg nem tudja megadni ezt a fajta szükséges tapasztalatot.
A hintázás megtanítja a szemet közelre és távolra fókuszálni. Ezért ajánlják szakemberek, hogy ne oldalt állva, mobiltelefonálás és beszélgetés közben lökdössük a hintát. Álljunk szemben a gyermekkel, és játszunk a látás, hallás, egyensúly lehetőségeivel.
Amikor anyának dolga van
Tipikus lelkiismeret-furdalási ok. Az éber gyermek játszana, de anyának dolga van. Szerencsésebb esetben játszik magában, azonban különösen, ha a családban nagyobb testvérekvannak, a pici az ő mintájukra szívesebben fixírozza a monitort.
Ha ráérünk foglalkozni vele, és elterelni a figyelmét, nincs probléma. Azonban ha dolgunk van, előfordul, hogy a gyermek a tévé vagy a számítógép előtt köt ki. Nem kerülünk máglyára ezért, de fontos, hogy pontosan szabályozzuk.
A szem, az agy, a gondolkodási sémák kialakulása és szocializációs okok miatt is jobb, ha nem kerülünk a parttalan tévénézés sodrába. Innen ugyanis már csak konfliktussal lehet visszakozni. A következetesen betartott korlátok azonban megkönnyítik a szülő dolgát.
Az ideális és a még ideálisabb eset
Meghatározhatjuk a nézhető filmecskék mennyiségét vagy idejének hosszát.A kisgyermek életkorának és észlelési képességeinek megfelelően, lassú mozgásokból álló mesét válasszunk. A szemorvosok, az oktatási szakemberek és a gyermekpszichológusok szerint, ezzel nagyon sok később problémát előzhetünk meg.
Nem ciki, ha Kisvakond, Manó Benő és Lili hercegnő apró királysága, Peppa, Pom-Pom, Kockásfülű nyúl, Mazsola és Tádé, Misi Mókus kalandjai, Lolka és Bolka, Moha és Páfrány, Rumcájsz, TikiriTak, Trotro, Varázsceruza, Csodabogarak, Magyar népmesék, Gyerekdalok az első élményei és nem a Star Wars.
A legideálisabb esetben azonban, minél tovább tartsuk távol a monitortól és a virtuális világtól. Érdemes mérlegelni, és elhinni, hogy nem válik kárára.